نا گفته های بازی ضد ایرانی ARMA 3

نا گفته های بازی ضد ایرانی ARMA 3

 

صنعت گیم همواره دستخوش تغییرات و دگرگونی های سریعی بوده که همواره سعی در عرضه بهترین آثار با بهترین کیفیت برای مصرف کننده نهایی بوده است. بازی رایانه ای قابی است که از دو جهت گیم پلی و روال داستانی بازی میتوان به آن نگاه کرد. گیم پلی بعد جالب، جذاب و سرگرم کننده تر یک بازی است که در کنار آن و با استفاده از فناوری های روز دنیای برنامه نویسی و گرافیک، چیزی به نام داستان برای مخاطب روایت میشود. روایت داستان در هر بازی یکی از مهمترین بخش های آن است و همواره برای تاثیر گذاری بر ذهن مخاطب از پیشرفته ترین تکنیک های روانشناسی در بازیها استفاده شده است.

این تکنیک ها معمولا به واسطه ضمیر ناخودآگاه انسان به او القا میشود و بی شک پشت هر کدام از این داستان های جذاب و فربینده هدفی مرموز وجود دارد. این داستان ها وارد دنیای بازی هم شدند و بازی های رایانه ای هم از این قاعده مستثنی نیستند. داستان در یک بازی نمایانگر فرهنگ و تمایلات ذهنی، فرهنگی و عقیدتی نویسنده و کارگردان بازی است که سعی دارد به واسطه هنر آن را برای مخاطب به نمایش بگذارد. کشور ایران از دیر باز دستخوش حملات اقوام گوناگون بوده و هر کدام بنا به دلایلی جنگ هایی به ایران تحمیل کرده اند یا سعی در بد جلوه دادن فرهنگ ایران و ایرانی داشته اند که تا زمان حال موفق نشده و نخواهند شد.

این تحریفات و حمله به ایران در بسیاری از بازی ها دیده میشود که آخرین آنها Splinter Cell: Blacklist ای است که سازندگانش در آرزوی حمله به ایران رادر سر می پرورانند! و صد البته در خواب هم به آرزویشان نخواهند رسید. داستان بازی های نظامی معمولا به گونه ای نوشته میشود که شامل درگیری هایی بر مبنای تخیل یا واقعیت اند و معمولا در این تخیل شاهد حمله روسیه یا کره شمالی به آمریکا و در نهایت پیروزی آمریکا و متحدانش در برابر تروریست های شرقی هستیم! چیزی که کما بیش در بازی Arma 3 ای که قرار است دربارش صحبت کنیم دیده میشود! با این تفاوت که دشمن مقابل شما نیروهای ایرانی است! نه کرده ای یا روسی!

نگاهی به داستان ضد ایرانی Arma 3

داستان در سال ۲۰۳۵ و در منطقه ای به نام دریای اِژه (Aegean) روایت میشود. دریای اِژه جایی است بین دو کشور ترکیه و یونان که نامش از اساطیر یونان باستان برآمده است. جایی که تنش بین نیروهای ناتو (NATO allies) و نیروهای ایرانی بالا گرفته و هر لحظه امکان وقوع جنگ میرود. رادارهای فعال در شبکه کاهش یافته و کل منطقه در حال سوق به جنگی فراگیر است که احتمالا به جنگی جهانی تبدیل شود! گروهی از سربازان ایالات متحده و لشگر هفت پیاده نظام به همراه گروهی از اپراتورهای UKSF در منطقه ای گیر افتادند که احتمال برخورد آنها با دشمن (ایرانی) زیاد است.

نکته ای که جلب توجه میکند متخاصم نشان دادن ایران و حضور این کشور در کشورهای مختلف، به خصوص محدوده دریای اِژه (Aegean) به صورت نظامی است. در واقع هدف این بازی خطرناک جلوه دادن ایران و مهر تایید موهومی برای حمله به ایران به بهانه تروریسم و متخاصم نمایش دادن ایران است. از طرفی طبق معمول شاهد مظلوم نمایش دادن آمریکا و کشوری در جهت ایجاد صلح در جهانیم و در بازی همه چیز به گونه ای برنامه ریزی شده است تا دقیقا این موضوع به مخاطب القا شود.

تست و بنچمارک ARMA 3

استفاده از پهباد هایی که منتسب به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است، به همراه نیروهای ویژه ای که گفته میشود عضو نیروهای سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند و نمایش آنها در شکل تروریست از آن دسته موهوماتی است که فقط در بازی های اینچنینی میتواند دید. با توجه به تحریفات و دروغ های جدی این بازی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بازی در بازار را لغو کرد و با متخلفین برخورد نمود. از طرفی دیگر این سبک بازی ها با هدف تاثیر گذاری بر ذهن مخاطب در جهت توجیه حضور آمریکا در منطقه ساخته میشود و در ساخت این بازی نیز دولت متخاصم انگلستان به شدت پشت تیم سازنده بازی بوده و از آنها حمایت مالی کرده است.

القا و مقایسه نادرست نیروهای ایران با شوروی کمونیست و شباهت های آنها با یکدیگر هم یکی از دیگر از ترفند های کارگردانی شده بازی است که با استفاده از ضمیر ناخودآگاه مخاطب سعی در القای آن به باورهای مخاطب دارد. چیزی که بارها و در بسیاری از بازیها شاهدش هستیم. به هر حال هدف ما بررسی این گونه بازیها به صورتی درست و مطابق عرف و فرهنگ کشور عزیزمان ایران است که با وجود هجمه شدید رسانه ای علیه کشور عزیزمان سعی در نقد درست هر یک از این بازیها داریم. تصاویری که در ادامه میبینید به خوبی نشان دهنده عمق لجاجت و دشمنی غرب با ایران است که تمامی ندارد:

221

222

223

224

یک کامتن

  1. با عرض سلام .
    عزیز من چرا جو میدی شما ؟؟؟
    درسته که در بازی کاراکتر اصلی یک عضو ناتوی انگلستان (که همه ی ما قبول داریم ملعون و بیشرافتند) هست ؛ اما در نهایت کسانی که پیروز میشن ارتش CSAT خواهند بود (یعنی ایرانی ها ) . بعدشم کلی مرحله وجود داره که نه تنها درش بازیکن به عنوان یک ایرانی حضور داره ، بلکه باید با استفاده از مهارت های خاص دشمن (ِِNATO ) رو به زانو در بیاره . درصد محبوبیت CSAT در کل جهان طبق آمار گیری بین گیمر های جهان بالای ۵۰ درصده (نظر سنجی بازی آرما در سایت بوهمیا اینترکتیو و همچنین استیم) و این اولین بازی ای نیست که درش آمریکا و متحدانش به کشور های دیگه به عنوان اصلاح و… حمله میکنن .
    در نهایت باید گفت که داستان بازی آرما رو یک ژنرال بازنشسته آمریکایی نوشته و دقیقا برعکس اونچه که شما ادعا میکنید در اون سعی شده از ایران (به طور غیر مستقیم ) حمایت کنه . در یکی از سکانس های بازی یه نیروی AAF میگه که : « ما قصد آزادی کشورمون از دست استعمار رو داشتیم . در این میان ایران به ما کمک کرد و تجهیزات ، سلاح و نیروی انسانی داد تا ریشه تروریسم رو از کشورمون بخشکانیم ، ولی ناتو به ما (با ادعای اینکه ما تروریست هستیم )‌ به ما حمله کرد .» و بازی در روند داستانی مرموزش این چیز ها رو فاش میکنه و این ادعا رو که ناصحین دروغین جهان (آمریکا و انگلیس ) تنها به دنبال منافع خودشون و تسلط بر جهان هستند رو تایید میکنه .
    .
    در مورد ممنوع کردن این بازی چیزی نمیشه گفت (چون به حقه ) اما همه چیز رو بگید و انقدر سر سری ازشون نگذرید ، شاید استدلال های سست برای بقیه قانع کننده نباشه . در ضمن گیمپلی آرما به شدت غنی هست و میشه ازش در مانور های نظامی و تمرینات واقعی (بوسیله تکنولوژی واقعیت مجازی) برای افزایش توانایی در این حوزه استفاده کرد . این یک حقیقت انکار ناشدنیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *